Column van de Voorzitter, deel 4

Door Ross Goorden

We mogen weer! In tegenstelling tot mijn afsluiting van vorige week, waarin ik “niet heel veel spannends” voorspelde voor afgelopen week, kwam op woensdagmiddag al allerlei goed nieuws naar buiten via de pers. Er lekte uit dat er weer gesport mag worden, door iedereen, in de buitenlucht. Explosies in de appgroepen tot gevolg, maar zoals inmiddels gewoonlijk wachten we eerst de officiële maatregelen af. Er is al meer dan eens wat verschil gebleken tussen de uitgelekte en gepresenteerde maatregelen. ‘s Avonds kwam Rutte met het verlossende woord, het klopte!

Schakelen, schakelen, schakelen

Als bestuur kwam dit nieuws als een klap, maar dan positief. Geheel verrast, omdat eigenlijk pas een week later weer een persconferentie gepland stond, maar meteen klaar om te gaan. Toevallig was nog geen halfuur na het einde van de ‘persco’ een digitale sessie voor verenigingen van de KNRB gepland, origineel om het te hebben over de junioren versoepelingen en kennisuitwisseling te bevorderen. Bij geluk stond ik hiervoor ingeschreven en konden we via het corona-team van de bond allerlei zaken live meekrijgen. Dit gaf goed inzicht in de vertaling van de maatregelen naar sportspecifieke beslissingen, de boodschap was: iedereen weer in de boot.

De volgende ochtend meteen een bestuursoverleg om het protocol helemaal door te lopen, praktische zaken te verdelen en communicatie te plannen. Al voor 18:00 die donderdag, binnen 24 uur dus, stond er een protocol klaar voor publicatie. Alleen nog een officieel statement van de bond afwachten, dat zou vrijdag komen.

Meerpersoonsboten

Naast de eerste sessie woensdag, stond op donderdag op het middaguur ook een meeting gepland vanuit de KNRB. Als vervanging van de voorzittersdiners die men gepland had staan was een digitale variant opgezet. Hier kon ik rechtstreeks met het bondsbestuur (Rutger Arisz en Chris Ijsbrandy) in gesprek. Als enige studentbestuurder, want Laga kwam niet opdagen, wat een verrassing. Met andere voorzitters heb ik de KNRB toen al gevraagd om een gedegen advies of statement omtrent meerpersoonsboten, gezien de bond zelf al wel in tweetjes aan het roeien is. De verwachting toen was dat dit nog wel even zou duren en we ondertussen met skiffen aan de slag konden gaan.

Tot ieders grote verbazing kwam vrijdag met het officiële statement van de bond al naar buiten dat tweetjes en viertjes ook veilig geacht worden onder bepaalde voorwaarden. Voor ons geen reden om niet alsnog door te gaan met het skiffplan. Dat is namelijk opgesteld omdat het een beheersbare en controleerbare groep is, waarin we snel op kunnen schalen als alles veilig blijkt te zijn. Meerpersoonsboten vragen niet alleen veel meer voorwaarden en goedkeuring van de lokale GGD, maar zijn ook qua praktische invulling een stuk lastiger. Wie gaat tillen en op welke afstand? Hoe doen we dat met het vlot, wat nu fysiek gesplitst is en dan nog sneller vol komt te liggen? Wedstrijdboten eerst? Hoe zit de verantwoordelijkheid dan tussen roeiers en de vereniging? Al met al nog meer uitzoekwerk nodig.

Spannende dag

Ik schrijf dit aan de vooravond van de heropening (van de loods en het vlot, niet de bovenverdieping) van de Driewerf. We hebben expres gekozen voor een zeer beperkte groep en beperkte blokken, omdat opschalen altijd makkelijker is dan afschalen. Zo kunnen we hopelijk, als alles veilig is, blokken gaan toevoegen en ondertussen een betere manier van afschrijven opzetten. Sinds woensdagmiddag, toevallig ook op de Driewerf aanwezig die dag, ben ik gehyped over wat er morgen gaat gebeuren. 

Ook al starten we klein, er kan gewoon weer geroeid worden vanaf morgen. Het protocol is goed, de noodverordening is aangepast, afstemming met Triton, Viking en de familie Heuvelman is geweest en dus we gaan! Het zal heel anders zijn dan we gewend zijn, met alle lijnen, pijlen en strikte hygiënemaatregelen. Mijn oproep aan jullie is dan ook om je hier strak aan te houden want veiligheid en gezondheid staan nog steeds pal op 1, voor jezelf, je familie, je vrienden en ook een beetje voor Orca zelf.

Haal door!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*